Mit kell tudnunk a chia magról?

chia 5

Az aztékok ősi kincse a chia mag nem más, mint az azték, vagy spanyol zsálya magja. Ősidők óta a maják és aztékok egyik fő élelmiszere volt. A chia szó maya eredetű, jelentése  „erő”, de „olajos„ néven is ismert. Mexikóban és Guatemalában őshonos, magvak színe fekete, vagy fehér, ritkább esetben barna. Történelmi feljegyzések alapján az azték és maya kultúrában teljesítménynövelőként használták.

A chia magot csak mostanában kezdték népszerűsíteni és beilleszteni a reform konyha táplálékai közzé. Így mára ez az ősi tápanyagforrást már igazi szupertáplálékként ismert.

A chia mag kiváló tápanyagforrás. Rengeteg esszenciális zsírsavat, ásványi anyagot és vitamint tartalmaz.

Gazdag forrása az oldható és oldhatatlan rostoknak, így kiválóan segíti a méregtelenítést és az emésztést, mivel lassítja a szénhidrátok cukorrá alakulását. A benne található rostoknak köszönhetően a chia mag segíti az emésztést és felpörgeti az anyagcserét, segíti a szénhidrátok felszívódását és ezáltal, kiváló társ a fogyókúrában. Az oldható rostok segítségével csökkenti a koleszterinszintet, az oldhatatlan rostok viszont a bélrendszer helyes működéséhez járulnak hozzá.

Gyulladáscsökkentő hatása is van mivel sok telítetlen zsírsavat tartalmaz. Kutatók arról számolnak be, hogy a chia mag a legjobb növényi forrása az omega-3 zsírsavnak. Egy kutatás szerint a chia kiegyensúlyozott omega-3 omega-6 zsírsav arányt biztosít. Hatásukra az anyagcsere megfelelően működik.

Az aztékzsálya napi fogyasztásával  a haj szép és fényessé válik a köröm pedig  erőssé.

Egy érdekesség: Dr. Wayne Coates kutatása eredményeként beszámolt arról, hogy a csirkék chiával való etetése növeli húsuk és tojásuk omega-3 zsírsavtartalmát, a tehenek etetése során pedig tejük dúsul  omega-3 zsírsavval.

A chia magjában sok féle ásványi anyag található, mint kalcium, a kálium, a foszfor, a cink, a mangán, a molibdén. Ezen kívül niacint és folsavat is tartalmaz.

Magas kalcium szintjének köszönhetően kiváló ásványianyag-forrást jelent a laktózmentes táplálkozást folytatóknak.

A magnézium tartalma miatt segít a fáradtság és a stressz oldásában. A vas nélkülözhetetlen a vörösvértestek képződéséhez, ráadásul fokozza a szervezet ellenálló képességét. A chia mag kiváló magnézium- és vasforrás – ezért is érdemes fogyasztani, vagy bőrön át bevinni a szervezetbe.

A chia természetes forrása az antioxidánsoknak, ami a szabad gyökök elleni harcban nagyon hatásos. Segítségével megelőzhető a rákos megbetegedések kialakulása. A chia mag a benne lévő antioxidánsokkal lassítja az öregedés folyamatát, valamint az Alzheimer-kór kialakulását is csökkenti.

Jó irányba befolyásolja a magas koleszterinszintet, a magas vérnyomást és védi a szívet és az érrendszert.

A chia feltölt energiával és életerőt ad..

Segíti az alvást az által, hogy tartalmaz triptofánst, ami egy aminosav és a mély alvásért felelős.

Tippek a chia mag mindennapi felhasználásához

Szinte bármihez használhatjuk, mivel nyersen felhasználható, nem kell se ledarálni, se megpirítani és az íze sem túl intenzív: salátákhoz, joghurthoz, műzlihez, tejtermékekhez, levesekhez, teához, öntetekhez, süteményekhez egyaránt hozzáadható, nem változtat azok eredeti ízén.

Nyugodtan főzhetünk is vele, hiszen a mag főzés és sütés hatására sem veszíti el antioxidáns-tartalmát, így a chia is kerülhet például a rántott hús panírjába. Ezek az apró szemek saját száraz tömegük tízszeresét képesek felvenni folyadékban.

chia 4

Chia puding gránátalmával és pisztáciával (energia bomba)

Hozzávalók (2 főre): 6 evőkanál chia mag, 5 dl tej (mandula, szója vagy kókusztej is megfelelő), 2 evőkanál méz, csipet tengeri só, 1-2 csepp vanília esszencia, 1/4 teáskanál fahéj, csipet őrölt szegfűszeg.

Diszítéshez: gránátalma ízlés szerint, 100 gramm pisztácia.

Nagyon alaposan keverjünk össze minden hozzávalót egy tálban, ezután rakjuk hűtőbe egész éjszakára, ha tehetjük. Keverjük át 1 óra múlva, azért hogy a magvak ne ülepedjenek le tál aljára. Ha a chia magába szívta a folyadékot, vegyük ki a tálat, osszuk két tányérba a keverék felét, szórjuk meg gránátalmával és pisztáciával, majd halmozzuk rá a maradék pudingot. A tetejét szórjuk meg a félretett magokkal és gyümölccsel.

Az így kapott zselés, pudingot feldobhatjuk más fűszerekkel és gyümölcsökkel is, és így számos  egyszerű és tápláló reggelit készíthetünk.

20160306_150327

Datolyás csokis keksz

 Hozzávalók: 175 gramm dió, 175 gramm jó minőségű, húsos datolya, 6 evőkanál Holland kakaópor, 1/4 teáskanál sütőpor, késhegynyi vanília, 1 evőkanál chia mag + 3 evőkanál víz (ez tartja össze a masszát és helyettesíti a tojást), 200 gramm étcsokoládé pasztilla, vagy egy tábla csokoládé felaprítva.

A diót robotgépben, vagy mozsárban őröljük finomra, adjuk hozzá a datolya és az étcsokoládé kivételével az összes alapanyagot, majd keverjük el. A datolyát kimagozzuk és robotgépben, vagy botmixerrel pürésítsük (nem kell túl apróra, elég, ha nincsenek benne nagyobb darabok), összegyúrjuk a száraz hozzávalókkal, majd kézzel golyókat formázunk a masszából, a közepükbe nyomunk egy csoki-pasztillát és 180 fokon 10-15 perc alatt készre sütjük.

Chia további felhasználásához tippek:

Fogyasztható csíráztatva, vagy akár teaként is. A tea készítéséhez  1 teáskanál (vagy akár több) chia magot tegyünk bármilyen hőmérsékletű gyógyteába. Várjuk meg, amíg pár perc után a magok lesüllyednek a csésze aljára, és a szemek szétnyílnak. Ezután fogyasztható is. Hűsítő ital is készülhet belőle

  • Share on Tumblr
Facebooktwitterredditpinterestby feather
Facebooktwitterby feather

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .