Vegán sütemények egészséges helyettesítő összetevői

vegán

Ha valaki vegán étrendre vált, tisztában kell lennie azzal, hogy milyen élelmiszerekkel cserélheti le az otthonról hozott összetevőket, ízeket. A hagyományos sütemények receptjei általában olyan állati eredetű összetevőket használnak, amelyek a vegán étrendben nem megengedett. A jó hír az, hogy rengeteg egészséges és 100 százalékban helyettesítő termék kapható. Nézzük meg, mivel tudjuk az állati alapú termékeket helyettesíteni

  1. . Vaj helyett:

A sütemények egyik fontos összetevője a vaj, amely gazdag ízt és finom szivacsos szerkezetet biztosít kedvenc desszertjeinknek. A vajat azonban helyettesíthetjük pörköletlen szezámmag olajjal, olívaolajjal és nyers kókuszolajjal. Ha kókuszolajjal helyettesítünk a markáns összetevők miatt ügyeljünk arra, hogy 25%kal kevesebbet használjunk, mint a vajból. Olyan állagú kókuszolajat használjunk süteményeinkhez , mint amilyen állagú vajat határoznak meg a receptben.

  1. Tej helyett:

Krémes desszertjeinknek elengedetlen összetevője a tehéntej. Szerencsére a vegán süteményeknél legegyszerűbben és teljes mértékben helyettesíthető.

  • Szójatej: Cseréljük a tejet le szójatejre egyszerűen 1:1 arányban. Íze semlegessége miatt a különbséget nem is fogjuk érezni.
  • Mandulatej: Mandulatejet is ugyanabban az arányban használjuk, mint a tehéntejet. A vele készített süteményeinknek még finom mandulás íze is lesz.
  • Kókusztejjel: Kellemes kókuszízt biztosít desszertjeinknek. Figyeljünk rá, hogy zsírtartalma azonban nagyobb, mint az előzőeknek.

3.Tojás helyett:

Receptjeinkben a tojás szerepe az összetevők megkötés. Tulajdonképpen kötőanyagként funkcionál. Több féle anyaggal helyettesíthetjük és így koleszterinmentes sült finomságokat készíthetünk.

  • Lenmag: Kitűnő kötőanyag, de íze (diós)nem semleges. ezért inkább a teljeskiőrlésű receptekben használjuk. Keverési arány egy tojás helyettesítésére egy evőkanál őrölt lenmagot keverjünk el három evőkanál vízzel.
  • Szódabikarbónát ecettel, ha összekeverjük könnyű szerkezetű, levegős süteményt kaphatunk. Keverési arány egy tojás helyettesítésére 1 teáskanál szódabikarbónát és 1 evőkanál ecetet használjunk.
  • Chia mag: kiváló tojás helyettesítő lehet 1 evőkanál chia mag + 3 evőkanál víz felel meg egy tojásnak
  • Tofu: Szintén megfelelően helyettesítheti a tojást. A süteményeknek sűrű állagot biztosít. Íze semlegessége miatt sok féle édességhez felhasználhatjuk.
  • Almalé: 1 db tojás helyettesítésére.50 ml almalé elegendő. Kiválóan alkalmas különféle kekszek, és hasonlók elkészítéséhez.
  1. Méz és finomított cukor helyett:

A méz természetes édesítőszerünk. Faladata, hogy, a sütemények nedvesség tartalmát megtartsa, ezen kívül segít, hogy szép aranybarna szint kapjon a megsült süteményünk.

Bármilyen típusú édes ízű sűrű folyadékot használhatunk a méz helyettesítésére.

Nézzük meg, hányféle összetevővel tudjuk helyettesíteni a finomított cukrot és mézet süteményeinkben.

Itt most nem a mesterséges édesítőszerek, hanem a különféle természetes alternatívák kapnak főszerepet.

  • Agave szirup– A mézhez hasonló folyékony édesítőszer,amelyet már az aztékok is ismertek és isten ajándékának tartották. Azonban a felhasználása során vegyük figyelembe, hogy viszonylag magas a gyümölcscukor tartalma, ezért óvatosan bánjunk vele.
  • Almalé–100%-os és édesítőszert nem tartalmazó almalevet is használhatunk édesítőszerként. Süteményeink készítésénél ugyanazt az arányt kövessük, mint a fehér cukornál. Folyékonysága miatt azonban kicsit több lisztre lesz szükségünk, mint amit a recept ír.
  • Juharszirup–Nagyon gazdag antioxidánsokban. Kiváló immunerősítő, mivel magas az ásványianyag tartalma. A cukornál, de még a méznél is alacsonyabb a kalóriatartalma, Íze intenzív, ezért kevesebb mennyiséget is elegendő belőle használni. Színe a világos borostyán színűtől a sötétbarnáig bármilyen lehet. Tapasztalat szerint minél sötétebb a szirup, annál erősebb az íze. Ügyeljünk arra, hogy mindig jó minőségű juharszirupot vásároljunk.
  • Mazsola– Antioxidánsokban és rostokban is gazdag. Sütéshez édesítőként úgy tudjuk használni, hogy turmixgéppel pépessé zúzzuk.
  • Szárított áfonya– A finomított cukrot helyettesíthetjük péppé zúzott áfonyával csak úgy, mint a mazsolával. Szintén nagyon gazdag antioxidánsokban
  • banán– A túlérett banánt ne dobjuk a szemétbe , inkább zúzzuk péppé és cukor helyett felhasználhatjuk  gyümölcsös sütemények sütéséhez.
  • Kókusz cukor– Ez a kókusz virágából készül édesítőszer igen gazdag káliumban. Könnyendén használhatjuk süteményeink édesítésére.
  1. tejszínhab helyett:

Szerencsére a főzéshez, sütéshez a piacon több növényi főzőkrém közül választhatunk. Ezek a termékek kizárólag növényi alapanyagból készülnek, és tejfehérjét, laktózt nem tartalmaznak.

Az édességeinkhez találunk habbá verhető natúr és cukrozott termékeket is. Ne ijedjünk meg, ha növényi krémekből készítünk habot állaga olyan lesz, mint a félig felvert tejszínhabnak.

Növényi krémek készülhetnek: Rizsből, zabból, pálmazsírból, kókuszzsírból.

  • A kókusztej hígabb a főzőkrémeknél, de mártások, édességek készítéséhez bátran használhatjuk. Figyeljünk rá, hogy édes íze miatt milyen ételek sűrítéséhez használjuk fel. A kókusztejből egyszerűen úgy tudunk habot verni, hogy egy éjszakára előtte hűtőben lehűtjük, majd a tetején keletkezett sűrű részt leszedjük és ebből verjük fel a habot. A tehéntejhez hasonlóan a kókusztej is habosítható, így capuccino készítéséhez is nyugodtan használhatjuk.
  • A zabkrém, zabtejszín, zabtej íze kicsit kesernyés, amit megfelelő fűszerezéssel enyhíthetünk. Vigyázat gluténérzékenyek nem fogyaszthatják.
  • A növényi tejek közül a kesudió tejet is használhatjuk sütemények koktélok készítésénél. Otthon is, könnyen elkészíthetjük.

1 pohárnyihoz szükség van 5 dkg kesudióhoz és 2,5 dl vízhez.

Áztassuk be kesudiót kevés vízbe majd turmixoljuk 1-2 percig turmixgépbe majd öntsük hozzá a többi vizet.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Leave a Reply