Jógával testünk, lelkünk harmóniájáért

Rohanó világunkban, ahol naponta kell megbirkóznunk a bennünket ért stresszel egyre többen keresünk megoldást a feszültség oldására. Szerencsére ma már sok lehetőség közül választhatunk, ki-ki saját ízlésének megfelelően. Az egész világon rendkívül népszerű és egyre inkább teret hódit a több évezredes keleti művészet, a jóga, ami meditációt, légzéstechnikát egyesít magában.

jogaTöbb évezredes múltra tekint vissza. Guruk és lámák köré szerveződtek a spirituális vezetők.

A hinduizmus szerint a jóga olyan eszköz volt, amellyel közelebb kerülhettek istenhez.

A buddhizmus hite szerint a megértés a könyörületesség, bölcsesség felé vezette őket a jóga.

A nyugati kultúrában az önismeret fejlesztésére, testmozgásra használják. A modern jóga is megőrizte a légzés szabályozását, meditációt, mantrák ismétlését (szent szótagok) az ászanákat, melyek a test erősítését, a jó állapot megőrzését szolgáló pózok, tartások.

A jóga a test, elme és a lélek közötti harmónia kialakításában segít a légzés és meditáció segítségével.

A régi jógik hittek abban, hogy csak ezeket összehangolva élhetünk harmóniában magunkkal és környezetünkkel. A jóga gyakorlásával javul az életminőségünk, nyugodtabbá válik idegrendszerünk, testünk rugalmasabb, erősebb lesz. A gyakorlatok tisztítják az elménket, javítják egészségi állapotunkat, ellenállóbbak leszünk a betegségekkel szemben.

 Szakemberek szerint nagyon sok pozitív hatása ismert:

  • növeli a gerinc és ízületek rugalmasságát, segít elmulasztani a hátfájást, fejfájást, nyakfájást.
  • belső szerveink működését serkenti és összehangolja.
  • jó hatással van a mirigyek működésére.
  • jó hatással van a szorongásra, depresszióra, a magas vérnyomásra.
  • felgyorsítja az emésztést és ez által fogyókúránkat is segíti.
  • belső békét, nyugalmat ad.
  • segíti a koncentrációt.

  A jógának sok fajtája ismert (íme néhány gyakoribb):

  • Hatha
  • Jnana
  • Rádzsa
  • Bhakti
  • Gjána
  • Karma
  • Tantra
  • Bikram
  • Hot

Hatha jóga: A nyugati társadalomban legismertebb.  Az egészséges test és gondolataink lecsendesítésére légzésgyakorlatot (pránájama), testtartásos gyakorlatot (ászana) és meditációt használ.  Ez a fajta jóga, a pontos testtartásokkal és ritmikus gyakorlatokkal lehetővé teszi a gyakorlónak, hogy irányítsa  a testét és az érzéseit

Gjána jóga: A valóság megtapasztalásának módja, megismerés, gyakorlás és tudás útján. A gjána tudást jelent.

Jnana jóga: az emberi intelligenciára, elmére hat. Jnana azt jelenti, tudás, bölcsesség, belátás.

Rádzsa jóga: Az önuralom jógája (királyi jógának is nevezik).  A rádzsa-jógira is önállóság, függetlenség és bátorság (félelem nélküliség) jellemző.

Bhakti jóga: A rajongás, imádat jógája. Élőlény és az egész természet tiszteletben tartását és megbecsülését is jelenti. Célja, hogy mindenben meglássuk a jót..

Karma jóga: Azon meggyőződést követi, hogy pillanatnyi helyzetünk a múltbeli tetteink következménye, jelenlegi cselekedeteink pedig meghatározzák a jövőnket. Ha egyszer felismerjük ezt, nem fogunk másokat okolni a velünk történtekért, hanem mi magunk vállaljuk a felelősséget.

Tantra jóga: Nem vallási gyakorlat. Hatása az ember életének minden szintjére kiterjed, erősíti a testet, lecsendesíti az indulatokat, gyorsítja a gondolkodás folyamatát és egy olyan belső egyensúlyt eredményez, amely a spirituális tudáshoz nyitja meg az utat.

Bikram és Hot jóga: Sport jóga, ami igen népszerű. 38-40 fokos meleg teremben dolgoztatjuk meg minden izmunkat. Ennél a hőmérsékletnél az izmok, szalagok lazábbak, könnyebben nyújthatók. A meleg hatására az izzadás fokozottabb, így a méreganyagok kiválasztása jóval hatékonyabb és még mellette fogyasztó és alakformáló hatásuk is van

 Mikor kezdjünk jógázni?

A jóga minden életkorban és mindenkinek ajánlott. jóga útját bárki választhatja, legyen fiatal vagy idős, szegény vagy gazdag, tartozzon akármelyik nemzethez vagy valláshoz.

Saját igényünknek megfelelő irányzatból válasszunk. Már néhány hónap rendszeres torna után érezni lehet jótékony hatását.

Első nagy élményük lehet az, ha megérezzük testünkben az elemi erejű forróságot, ami jelzi, hogy az energia-csatornák (nádik) megnyíltak és az energia (prána) szabadon áramlik testünkben.

Ha sikerült felkeltenem az érdeklődésedet és kedvet kaptál ahhoz, hogy kipróbáld, keress a számodra egy megfelelő jógastúdiót és próbáld ki. Megtapasztalhatod saját korlátaidat, megismerheted gyengeségeidet és erősségeidet. És hogy mihez kezdesz az itt megszerzett tapasztalatokkal az már csak rajtad múlik.

 Ha elsőre nem érzel semmit, ne add fel és soha ne a társad, hanem saját határaidat próbáld legyőzni. Sok sikert!

forrás:wikipedia.org

http://www.joga.hu

http://www.egeszsegkalauz.hu

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Leave a Reply