Tippek a hőség ellen

posted in: házi praktikák | 0
Amikor tartósan a hőmérő 38 fokot mutat, itt az ideje hűsítő, fortélyok, tippek után kutatni. Most segítek, hogyan hűtsük magunkat és az otthonunkat is kánikula idején.

​Nyáron minden áldott nap figyeljük az időjárásjelentést. Van aki azért, mert a  szabadságát tervezgeti,van aki azért, mert szeretne felkészülni lakásában a hőségriadóra. Amiből bőven jutott nekünk már idén is, és még közel sincs itt a vége a várva-várt nyárnak.

Ha nincs légkondicionáló berendezésünk, akkor mit tehetünk, hogyan hűthetjük magunkat és otthonunkat a forróságban, Hogyan lehet átvészelni a legmelegebb időszakokat? Erre kerestem tanácsokat, tippeket!

Mostan hűsítő jégkockákról álmodunk

oooo

A hőség nagyon igénybe veszi a szervezetünket, nem mindegy hát, hogy mit eszünk, iszunk, ha szinte kínzóvá vált a kánikula. Legszívesebben azonnal a jeges italok után nyúlnánk, amelyek azonnali felfrissüléssel kecsegtetnek, de sajnos néhány perccel az elfogyasztásuk után még jobban verejtékezünk, izzadunk, ráadásul ezek az emésztésünket is lassíthatják, és sokunknál hasi panaszokat okozhatnak.

Tanuljunk inkább a mediterrán és keleti népektől, és kortyolgassunk egész nap hideg, vagy langyos teákat: a legjobban a bodzavirág, a borsmenta, a fodormenta, a citromfű, az eperlevél, az ezerjófű, az édeskömény, a golgotavirág, a kamilla, a körömvirág, a levendula, a mályva, az orbáncfű és az útifű teák hűsítenek. Részesítsük előnyben az igazi, szálas és ne  a filteres változatokat. A berberek évezredek óta forró mentateát kortyolgatnak, naponta többször – és ha valaki, hát ők tudják, hogy mi a kánikula.

Együnk minél több lédús zöldséget és gyümölcsöt: a nyers saláták, a könnyű, hideg levesek mellett édes bogyós gyümölcsöket, görögdinnyét, sárgadinnyét, őszibarackot, almát. A tejtermékek közül a tej, a joghurt és a kefir szintén kitűnően hűsíti belülről a szervezetünket. Bánjunk óvatosan a sóval és inkább kerüljük a száraz, zsíros sülteket, illetve a fűszeres, savanyú és csípős, pikáns ízeket, mert ezek belülről fűtik a testünket. Hűsítenek viszont a gabonák: készítsünk egytálételeket fehér és barna rizs, basmati rizs, árpa, zab felhasználásával. Az édeskömény gumó, uborka, spárgatök, cukkini, spárga, zöldbab, zöldborsó, brokkoli, káposzta, karfiol, a burgonya és a babfélék, a szójabab és a tofu is jótékonyan hatnak a hőérzetünkre, így ezeket fogyasszuk jó szívvel, a kánikulai napokon.

A csokoládé-imádóknak viszont rossz hírünk van: kánikulában jobb kerülni ezt az ínycsiklandozó édességet, csak úgy, mint a kávét, a mézet és az alkoholos italokat. A húsokat sütés, grillezés helyett pároljuk: a párolt csirkemell vagy hal jó választás lehet a hőségben is.

A gyerekeknek készítsünk házi limonádét, gyümölcsturmixokat, friss, házi teát. A folyadékpótlás céljából adjunk nekik ivójoghurtot és készítsünk gyümölcssalátát.

Lazuljunk, relaxáljunk!

Intenzív sportolás mellett fokozottan figyeljünk a folyadékbevitelre, az izotóniás italok ilyenkor kifejezetten ajánlottak, de a nyugtató jógagyakorlatok rendszeres végzése is segít átvészelni a nagyobb kánikulát. Vegyünk kellemes, hűvös, vagy váltózuhanyt naponta többször, mindig hideg vízzel befejezve a rituálét. A hideg vizes borogatás is segíthet ilyenkor a csuklónkra vagy tarkóra helyezve, de esténként egy tál jeges vízben is áztathatjuk a lábunkat, bokáig elmerülve a jeges élvezetben.

Otthon, édes-hűs otthon

A hagyományos társas- vagy panelházban élőknek kánikula idején nincsen könnyű dolguk, ha szeretnének reggel és este kellemes hőmérséklet mellett pihenni, ejtőzni. Ha nincsen légkondicionáló berendezésünk, igyekezzünk lehetőleg csak kora reggel és éjszaka szellőztetni. Tárjuk szélesre az ablakainkat hajnalban, csináljunk kereszthuzatot, ha nem vagyunk rá érzékenyek. A déli, keleti tájolású ablakokat pedig, amit már ilyenkor érnek a napsugarak, zárjuk be. Árnyékoljuk a lakást redőnyökkel,  spalettával, természetes anyagból szőtt sötétítőfüggönyökkel.

Használjunk ventillátort: ugyan a lakás hőmérséklete ezzel nem csökken, de a mozgó levegőt valamivel hűvösebbnek érezzük majd. Jó tudni, hogy a ventillátor hatását fokozza a készülékünk elé elhelyezett nagy tál jég is, illetve a mosott ruhákkal teli szárítót is a készülék elé helyezhetjük ilyenkor, biztonságos távolságba.

Ha tehetjük, a sütés-főzés idejét időzítsük estére, és kapcsoljunk le minden árammal működő, rejtett hőforrást a lakásban .

Egy tetőkert is áldásos nyáron, nem véletlen, hogy a mediterrán vidékeken előszeretettel építenek zöld kertecskéket, teraszokat a hófehérre meszelt házak tetejére: nem csak a kényelmünkről gondoskodhat egy ilyen kert, hanem a ház hűtésében is sokat segít.

  • Share on Tumblr
Facebooktwitterredditpinterestby feather
Facebooktwitterby feather

Vélemény, hozzászólás?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..