Ismerkedjünk meg a maglisztekkel, avagy a paleó alapjaival

posted in: egészség | 0

gabona

A gabonafélék és a tejtermékek fogyasztása csupán az utóbbi tízezer évben vált az ember táplálékává. Amikor paleolit táplálkozást részesítjük előnyben, az tulajdonképpen a visszatérést jelenti a kőkori étrendhez. Ezeket egyrészt nem tudjuk megemészteni rendesen, másfelől túl nagy szénhidrát-terhelést jelent a szervezetünknek.

Természetesen – mint minden diétának – ennek is megvannak a lelkes hívei, hiszen a diéta által engedélyezett alapanyagok mellett a fogyás szinte garantált, és sok olyan alapanyagot kizár, amelynek mértéktelen fogyasztása komoly egészség károsodást is okozhat a szervezet számára. Mivel a paleolit diéta elzárkózik gabonafélék, a finomított cukor a hüvelyesek, a finomított só, és a feldolgozott olaj használatától, így rengeteg felesleges kalóriát tartalmazó, egészségtelen étel kikerül a fogyasztható alapanyagok köréből. A folyadékbevitelt is szabályozza a diéta, elsősorban vizet javasol, a tea még megengedett, de a többi italféleséget kizárja, ami szintén rengeteg pluszban bevitt kalóriát jelentene.

A paleolit étrend hívei, a vegetáriánusok, a fogyókúrázók és az alacsony szénhidráttartalmú diéta követői számára is ajánljuk a következőkben felsorolt alapanyagokat.

Tökmagliszt

Rosttartalma magas 5,43%. Ez által a napi kalóriabevitelt csökkenthetjük. Ez részben annak köszönhető, hogy a rost nagy mennyiségű vízzel fogyasztva a jóllakottság érzetét is kelti, Alacsony szénhidrát- és zsírtartalma miatt  nagyszerű alternatíva búzaliszt helyett is. A vércukorszintet is szabályozza, ezért cukorbetegek számára is ajánlott.  Nagy mennyiségű E-vitamintartalma miatt is jelentős, ami segít kivédeni az érfal betegségeit, a szív- és az agyműködésre is jótékonyan hat.  Magas magnéziumtartalma miatt jótékonyan hat az idegrendszeri folyamatokra is. A magas fehérjetartalma miatt vegetáriánusoknak is ajánlatos fogyasztani. Allergiásoknak sem okoz emésztési panaszokat. Íze és  illata igen jellegzetes, zöldes a színe, és rengeteg ételhez, recepthez felhasználható részben vagy egészben.  Kenyerek és péksütemények sütésére egyaránt alkalmas, de készíthetünk belőle pogácsát, pestot, lepényt is. Ha péksüteményekhez használjuk, a receptben szereplő tojásmennyiséghez adjunk még egy tojást, különben gluténmentessége miatt erősen morzsálódik, ha kizárólag tökmaglisztet használunk. Akár sűríthetünk is vele, mert sok folyadékot és zsiradékot képes felvenni.

Szezámliszt

A szezámmagból előállított liszt gazdag  ásványi anyagokban: kalcium, foszfor, magnézium, vas, A-vitamin, E-vitamin, B1-vitamin, B2-vitamin, niacinban. A szezámliszt tartalmaz olyan különleges anyagokat, melyeknek erős antioxidáns és rákellenes hatása van és jelentősen csökkentik a vér koleszterein szintjét. A szezámlisztből készült termékek javasoltak érelmeszesedésben szenvedőknek, a magas koleszterinszintű betegek kezelésére. Kalciumtartalma segít a csontritkulás megelőzésében, vitamintartalma pedig az anyagcsere folyamatokat szabályozza. A krónikus fáradtság, szív, máj és epehólyag működésének elégtelensége és álmatlanság ellen használható. Kiválóan alkalmas a gabonalisztek pótlására és kiváltására.

A mandulaliszt

A mandulaliszt a gabonamentes konyha kedvelt terméke. Alacsony szénhidrát- és kalóriatartalmú. A mandulaliszttel teljes biztonsággal süthetünk is. A mandulaliszt felhasználási köre széles. Sűríthetjük is vele ételeinket, mivel nagy a folyadék- és zsiradékfelvevő képessége. A mandula nem tartalmaz glutént, a belőle készült lisztet gluténérzékenyek is bátran használhatják olyan kenyerek, péksütemények, sütemények, muffinok sütéséhez, vagy akár krémek készítéséhez, amiknek az ízvilágához illik a mandula édes íze. Ha csak mandulaliszttel vagy teljesen gabonamentes liszttel helyettesítjük a receptben megadott liszt mennyiségét, eggyel több tojást használjunk, mint amit a recept előír.

A kókuszliszt

A kókuszliszt egy újabb fehérliszt-helyettesítő egészséges, sokoldalúan felhasználható termék, amelynek alacsony szénhidráttartalma és rendkívül magas rosttartalma miatt jótékony élettani hatása van. Bármilyen diétába beilleszthető.  A kókuszliszt nem azonos a ledarált kókuszreszelékkel! A kókuszlisztet  friss kókuszhúsból készítik, amit szárítás és zsírtalanítás után finomra őrülnek, így krémszínű, a búzaliszthez hasonló állagú, sokoldalúan felhasználható lisztet kapunk. Bár számos receptben például a muffinoknál, süteményeknél és a palacsintáknál teljes mértékben helyettesítheti a búzalisztet, de legtöbb esetben érdemes más lisztekkel (például szőlőmagliszttel, gesztenyeliszttel, lenmagliszttel, szezámliszttel vagy mákliszttel) keverve használni. Még egy jó tanács adjunk egy tojással többet a receptben szereplő mennyiséghez képest, így a sütemény kevésbé morzsálódik! A kókuszliszt nem édesített, de a kókusz édes ízének köszönhetően az ételeink kevesebb cukrot vagy édesítőt igényelnek. Ha teljes mértékben kókuszlisztet használunk, a búzaliszttel összehasonlítva rövidebb ideig kell sütni. Használhatjuk sütésen kívül levesek, szószok ízesítésére, sűrítésére, Magas fehérjetartalma a búzalisztével vetekszik, emiatt a vegetáriánusoknak  ajánlott.

 A lenmagliszt

A lenmagból készült liszt rendelkezik mindazzal a sok jótékony hatással, mellyel a lenmag is. Magas rost-, vitamin-, fehérje- és ásványianyagforrás. Szénhidrát- és zsírtartalma alacsony. Fehérjetartalma miatt vegetáriánusonak is ajánlott. A lenmagot számos jótékony egészségmegőrző hatása miatt érdemes fogyasztani, a belőle készült liszt részben vagy egészben helyettesíti a receptekben előírt liszt mennyiségét.  Nagy mennyiségben tartalmaz omega-3-at is, sőt, a lenmag az omega-3 második legfontosabb növényi forrása, ami megakadályozza a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását is, gátolja a vérrögök kialakulását, valamint csökkenti a vér koleszterinszintjét és a vérnyomást. A cukorbetegségre is jó hatással van és csökkenti a csontritkulás kialakulásának a veszélyét is. Magnézium-tartalma miatt csökkenhetnek a migrén, a szívroham, vagy az asztma tünetei is.  Számos bélrendszeri betegséget gyógyíthatunk lenmagliszt rendszeres fogyasztásával. Sokféleképpen felhasználható. Sűríthetünk is vele, mivel nagy mennyiségű folyadékot és zsiradékot tud felvenni. Sütés során a megadott lisztmennyiség egy része helyett használjunk lenmaglisztet, hogy javítsuk ételeink beltartalmi értékét. Ha ezt tesszük, több folyadékra lesz szükség, mint amennyit a receptek írnak. A lenmaglisztet tartalmazó péksütemények, kenyerek gyorsabban barnulnak.

Szőlőmagliszt

A szőlőmagliszt egy jótékony hatású élelmiszer. Bővelkedik a szervezet számára hasznos flavonoidokban, polifenolokban és procianidinekben. A szőlőmagliszt Magas rosttartalmának köszönhetően a bélrendszer munkáját segíti. A szőlőmagliszt többféleképpen felhasználható. Süthetünk vele kenyeret, vagy süteményeket, melyek ízvilágához illik a szőlő aromája. A sütés során a receptben megadott lisztnek 3-5 %-át helyettesítheti szőlőmagliszttel. Akár teába vagy más folyadékba is keverheti.  1 teáskanál szőlőmagliszt fogyasztása a napi adag, ezt nelépje túl!

Napraforgóbél liszt

A napraforgóbél liszt egy egyedülálló termék a maglisztek között, mivel rendkívül magas az olajsavtartalma. A napraforgóliszt számos fontos, az emberi szervezet helyes működéséhez nélkülözhetetlen ásványi anyagokat tartalmaz, mint például a vas, kalcium, magnézium, foszfor, cink, réz, mangán, szelén és kálium. Csökkentett zsírtartalmának köszönhetően alacsony a kalória- és szénhidráttartalma, Magas fehérjetartalma miatt vegetáriánusok  étrendjébe is ajánljuk A napraforgóbél lisztnek a rosttartalma is jelentős, aminek a fogyasztása a megfelelő bélműködés szempontjából fontos. A napraforgóbél lisztet biztonságosan használhatjuk a konyhánkban. Alkalmas sűrítésre, öntetek, dressingek készítésére, de sütemények, péksütemények, pizzák, lepények, kenyerek alapanyaga is lehet.

 Gesztenyeliszt

A gesztenyeliszt egy újabb termék a reformélelmiszerek sorában. Állaga nagyon hasonló a búzalisztéhez. Akár 100%-ban helyettesítheti a receptben megadott mennyiséget gesztenyeliszttel, de keverheti is más lisztekkel. Erőteljes aromája miatt főleg azoknak érdemes használni, akik szeretik a gesztenye ízét. Kifejezetten kenyerek és péksütemények sütéséhez ajánljuk, főként mogyoró, mandula, gesztenye, méz és csokoládé ízű ételekhez. Sütési tulajdonságai hasonló a hagyományos lisztekével. A gesztenyeliszt a búzalisztnél jóval kevesebb szénhidrátot tartalmaz, a kalóriatartalma alacsony. A gesztenyeliszt rostban gazdag, 10,58% rostot tartalmaz. Mivel napjaink egyik fő problémája, hogy napi táplálékunk igen kevés rostot tartalmaz, a gesztenyeliszt használatával ezt az arányt javíthatjuk. A diófélékre allergiásoknak nem ajánlott! Bár a gesztenye tulajdonképpen dióféle, (és ezért annak, aki a diófélékre és az olajos magvakra allergiás, vigyáznia kell vele) a gesztenyeliszt lényegesen különbözik a többi dióféléből készült liszttől, mint például a mandulaliszttől vagy mogyoróliszttől. Először is, a gesztenyelisztnek rendkívül alacsony a zsírtartalma, és mivel magas a keményítőtartalma, a lisztje mind tápértékét tekintve, mind felhasználásában sokkal jobban hasonlít a maglisztekre, mint a tipikus diófélék lisztje.

Mákliszt

Mákliszt is sokrétűen használható fel karakteres íz jellemzi. Kiválóan alkalmas a búzaliszt és más fehérlisztek helyettesítésére. Minden olyan receptben pótolhatjuk a fehér liszteket mákliszttel, mellyel a mák íze is harmonizál. Sűríthetünk is vele, mert nagy mennyiségű folyadék és zsiradék felvételére képes. Készíthetünk belőle muffinokat, süteményeket, kásákat, fánkokat, felhasználásával finomabb ízű édességeket fogyaszthatunk. Ha citromot és nyírfacukrot adunk hozzá, akkor ízletes tölteléket kapunk. Akár kenyeret is süthetünk vele, főképp más liszttel keverve. Ha csak mákliszttel sütünk, a receptben megadott tojásmennyiséghez képest eggyel többet használjunk, hogy elkerüljük a túlzott morzsálódást! A mákliszt nem azonos a sima őrölt mákkal!

Olyan termékeket keressünk a piacon amelyek készítése során az alapanyagokból  hidegen, vegyszermentesen sajtolják ki az olaját, majd a fennmaradó terméket finomra őrlik. Az így nyert lisztek  csökkentett zsírtartalmának köszönhetően alacsony a kalória- és szénhidráttartalma.

  • Share on Tumblr
  •  
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutubeby feather

Vélemény, hozzászólás?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..